– Dersom alt fungerer som det skal, er målsettingen å vinne klassen. Det sier Søren Snartemo, dagen før vårens vakreste eventyr, Rally Sørland 2023, går av stabelen.
Av Ivar Eidsaa
Alt ligger til rett for at også årets Rally Sørland kan bli den folkefesten som både deltakere, og ikke minst et stort publikum håper på.
Mange tar seg ut i løypene der de ulike etappene skal gå, for å få med seg fartsfesten.
Rundt en 90 førere er påmeldt til årets Rally Sørland, et imponerende høyt tall dyrtiden vi lever i tatt i betraktning. Høyere renter og økte priser på det meste, gjør at det også koster mer å rigge bilene slik at alt er på plass når startskuddet går.
Pallplass eller klasseseier?
Søren Snartemo stiller i år til start i seedingklasse E.
– Vi kjørte ikke noe i fjor, og da blir vi automatisk plassert i en lavere klasse, sier Søren Snartemo, som har med sin egen datter, Emilie, som kartleser.
Rundt en 40 biler stiller til start i seedingklasse E, og målet er klart:
– Hvis alt fungerer, bil, så vel som fører og kartleser, er det mulig å hevde seg bra. En pallplassering er nok det mest realistiske, men sitter alt som et skudd, så kan det jo ende med en seier i klassen, fremholder han.
– Men det er mange sterkere førere i klassen, så det er små marginer som til syvende og sist vil avgjøre, legger han til.
Tøff konkurranse
Alt ligger til rette for at årets Rally Sørland kan bli en svært spennende og tøff konkurranse, ettersom det stiller mange svært sterke førere til start. I klassen for nasjonalt A-seedede førere stiller så vel Frank Tore Larsen fra NMK Modum og Sigdal, og Anders Grøndal fra Aske og Bærum Motorsport.
Grøndal har gode plasseringer å se tilbake på, og vant likegodt hele Rally Sørland i både i 2018 og 2020 i sin Skoda Fabia.
I år stiller også Marius Aasen, klubbkollega til Anders Grøndal. Men et av de største spenningsmomentene er hvordan de to svært sterke svenske førerne, PG (Per Gunnar) Andersson og Lars Stugemo vil gjøre det.
Mange lokale førere
Rally Sørland er rallyet som trekker mange lokale og regionale førere. I klasse 1-9 for useedede førere stiller både Pål Vetle Try fra Søgne, og Tom Lund. I klasse 15 stiller både Vidar Nordbø og Hans Ivar Iversen til start. Torbjørn Eidså fra Greipstad stiller til start i klassen for nasjonalt F-seedede førere i sin Volvo 240.
Foran årets sesong har Søren Snartemo overhalt motoren i sin BMW M3.
– Antall hestekrefter er blitt økt fra en 270 HK til rundt en 300. Det gir litt mer skyv og ikke minst en raskere akselerasjon. Bilen fungerte greit da og vi ble nummer tre. Vi hadde en utforkjøring som ødela for seierssjansen. Det ble litt for mye fart inn i en sving og over en krøn, men vi kom heldigvis raskt ut på veien igjen. Skjønt, det kan jo være spennende å ta seg en skogstur i ny og ne når bilen ikke blir ødelagt, humrer han.
– Så det står ikke på bilen. Det er mest personellet i bilen som er det avgjørende, sier han.
Publikumsvennlig rally
– Hva er det som gjør Rally Sørland til et så spesielt rallyløp?
– Det er jo hjemmebane. Så er det enormt råe veier og rimelig utfordrende. Det er ikke noe tilgivelse dersom man gjør feil. Det er ikke mulig å kutte svingene, og kommer man for langt ut, er det enten en steinnabb man treffer, et vann man havner i, eller skogen man hilser på. Det er både teknisk krevende etapper og raske brede etapper, så det er en god miks, som gjør at publikum får med seg et helt spesielt rally, svarer Snartemo, som selv liker de etappene som er teknisk krevende å kjøre.
– Vi skal kjøre det vi kan, og kjøre så sterkt som overhodet mulig. Så får vi telle opp til slutt. Konkurranseinstinktet er fortsatt like sterkt, og når hjelmen kommer på og starten går, er det en ting som gjelder, og det er å komme raskest mulig til mål, på kortest mulig tid.
Søren Snartemo kan se tilbake på mange gode plasseringer i Rally Sørland. Han tok en andreplass totalt i 2018 da han kjørte Skoda. Han tok en fjerdeplass i totalsammendraget med BMW`en i 2019, og vant sin klasse for biler med tohjulstrekk.