Årets sommerutstilling i Galleri Fjøset som åpnet søndag 18. juni, består av tre kunstnere som på hver sin måte formidler det sarte, det vakre og det kjente gjennom malerier og keramikk.
Pressemelding
Ronald Jakobsen og Kristin Dyb maler vakre og sarte malerier der lys og skygge spiller hovedrollen. Motivene varierer fra landskapsmalerier til stilleben, med stiliserte hverdagsgjenstander de fleste kjenner igjen.
Sidsel Hanum på sin side, arbeider med leire og porselen. Uttrykket hennes er komplekst, og arbeidene hennes framstår både enkle og minimalistiske og svært intrikate og kompliserte på samme tid.
Formidler letthet og stillhet
De tre kunstnerne har til felles at arbeidene deres formidler en letthet, stillhet og et nesten sakralt nærvær som oppstår gjennom komposisjon, fargevalg og teknisk kyndighet.
Det første som slår deg når du får øye på Ronald Jakobsens (f. 1956) bilder, er stemningen. De formidler ro. Det sterkt meditative i arbeidene oppstår med bruk av duse farger og poetisk lyssetting. Fargene er stort sett fra den dempede skala med et og annet unntak som han bruker som kontrastfaktor.
Maleriene er sterkt forenklet, strippet for unødige detaljer. Kvinner uten ansikter, hus uten vinduer og enkle landskaper blir bygget opp av fargeflekker. Noen stedet påføres malingen lag over lag, mens andre steder kan vi nesten se det nakne lerret.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Bevisst bruk av lys
Penselføringen skaper et rytmisk mønster som gir lerretet en levende overflate. Atmosfæren i bildene skapes som nevnt ved bevisst bruk av lyset. Kunstneren behandler lys og skygge som likeverdige elementer i komposisjonen.
Selv om arbeidene ved første øyekast kan virke flate, så oppdager en fort at det finnes dybde i bildene, med få penselstrøk antyder Jakobsen det som ligger bak. Motivene han velger er enkle og hverdagslige. Dette er noe som forsterker den meditative stemningen i bildene, vi gjenkjenner det vi ser.
Jakobsen har kunstutdannelse fra Vestlandets Kunstakademi i Bergen. Han har holdt separatutstillinger på blant annet Bomuldsfabriken Kunsthall i Arendal, Galleri Heer i Oslo og i Lillesand Kunstforening, og han har deltatt i gruppeutstillinger på Agder Kunstsenter, Sørlandets Kunstmuseum, Sørlandsutstillingen og Høstutstillingen.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Det nære, kjente og håndgripelige
Kristin Dyb (f. 1955) arbeider med oljemaleri. Hun står i en malerisk tradisjon og er opptatt av å følge den i sitt eget uttrykk. Malere innenfor impresjonismen så vel som romantikken har vært og er fremdeles naturlige påvirkere.
Hun sier dette om sin egen produksjon: «Jeg arbeider figurativt, hvor motivene gjerne dreier seg om hverdagsting, det nære, kjente og det håndgripelige. I dette ligger mye motstand, men også en drivkraft og motivasjon i mitt arbeide som billedkunstner. Figurasjon mot abstraksjon, men alltid det konkrete som utgangspunkt. Lys og fargeklang blir naturlige virkemidler i arbeidet med bildet. I forsøket på å nedtegne en umiddelbar stemning i det sette, bruker jeg ofte en behersket farge- og valørskala, vare tonesprang, med svart eller sterke fargeinnslag som kontrast eller kontrapunkt.»
Dyb har utdannelsen sin fra Bergen Kunsthøgskole, Grafisk Avdeling. Hun har holdt separatutstillinger i innland og utland, som Galleri Heer i Oslo, Open studios Cité i Paris, Galleri Zink i Ilsetra, og Galleri Dobag i Kristiansund for å nevne noen.
Arbeidene hennes er kjøpt inn av Telemark fylke, Haugesund Billedgalleri og Fylkeshuset i Kristiansund.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Delikate skulpturer
Sidsel Hanum (f.1955) lager delikate og kompliserte skulpturer og fat i leire og porselen. Selv sier hun at hun tegner, støper og mediterer med leire.
Hun henter inspirasjon fra naturens former: «Tidevanns-sonens ufattelige mangfold av skjell, koraller og sjøanemoner setter spor i arbeidene mine. Jeg føler også at selve tidevannet slik det stiger og faller i verdenshavene samler verden sammen til én. Jeg horner i porselen på former av gips eller leire. På samme måte som naturen vokser, bygger jeg mine arbeider lag for lag. Sammen balanserer hånden og leira på grensen av det som er teknisk gjennomførbart. Jeg fargelegger med metallklorider og brenner til 1135 grader. De er skjøre som livet selv.»
Hanums arbeider er anerkjent både nasjonalt og internasjonalt, og hun har blitt innkjøpt av blant andre Norges Bank, Norsk Kulturråd og Kunstsilo. Hun har stilt ut på Hå Gamle Prestegaard, Sørlandets Kunstmuseum og Bomuldsfabriken Kunsthall, og har deltatt på flere gruppeutstillinger utenlands som på COLLECTIVE Design Fair, J.Lohmann Gallery, NewYork, SOFA, Chicago og Collect, Saatchi Gallery,London, for å nevne noen. Hanum er utdannet ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, institutt for keramikk.