Kilden slår virkelig på stortrommen til årets nyttårskonsert. Det er intet mindre enn George Gerswhins magiske musikk og sanger som da vil bli fremført.
Av Ivar Eidsaa
Den tradisjonelle nyttårskonserten feirer denne gang 125-årsjubileet for den amerikanske komponisten George Gershwin (1898–1937). Den svenske sangerinnen og artisten Evelyn Jons, kjent for Kilden-publikummet blant annet fra nyttårskonserten i 2018, vil lede publikum gjennom kvelden, mens Case Scaglione dirigerer en rekke perler fra Gershwins store og varierte verk innen opera, musikal, jazz og klassisk musikk.
Det moderne musikkteater
George Gershwin var den amerikanske komponisten og pianisten som regnes som en av grunnleggerne av det moderne musikkteater. Hans karriere begynte og sluttet med musikkteatret, og hoveddelen av hans verker består av musikk for scenen.
Gershwin var klassisk skolert, men ble tidlig fanget inn av jazzen. Ideen bak hans kunst var å skape en genuin amerikansk musikk, med røtter både i den europeiske, klassiske tradisjon og i det svarte Amerikas musikk. Han var en dyktig pianist og dirigent ved fremførelser av egen musikk, også ved plateinnspillinger.
Lever i beste velgående
George Gershwin har komponert låter og musikk som lever i beste velgående den dag i dag, kanskje ikke så rart, fordi han evnet på en formidabel måte å treffe hjertene til dem som hørte på musikken hans.
Gershwin debuterte 23 år gammel med La La Lucille (1919), og utviklet seg deretter fra revy (George White’s Scandals 1920–24), gjennom musikaler (Lady Be Good! 1924, Funny Face 1927, Girl Crazy 1930, Strike Up the Band! 1927 og 1930, Of Thee I Sing 1931) til mesterverket, folkeoperaen Porgy and Bess (1935).
Fra 1924 var broren Ira Gershwin hans faste tekstforfatter, og stykkene inneholder en rekke sanger som er blitt evergreens, som The Man I Love (1924) og Someone to Watch over Me (1926).
Inspirert av blant annet Claude Debussy, Maurice Ravel og Arnold Schönberg, skapte han en jazzpreget symfonisk form med de mesterlige orkesterverkene Rhapsody in Blue (1924, for klaver og orkester) og An American in Paris (1928). Også betydelige er Piano Concerto in F (1925), Second Rhapsody (1931) og Cuban Overture (1932).